FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag14/03/2018

Återbetalningsskyldighet vid lån i strid med 21 kap. ABL

Laneforbudet enl ABL kap21

Om ett bolag har 2 aktieagare agandes 50% vardera och dar den ene ar styrelseordforande: om styrelseordforanden (som tecknar firman och har utslagsrost pa stamman) tar ut pengar fran bolaget (utan att ha nagon fordran pa bolaget) anses detta da tillhora den forbjudna kretsen nar det galler lan till narstaende? Det finns inget gemensamt beslut om detta uttag.

Merparten av pengarna aterbetalades 5 manader senare men det fanns en brist i aterbaringen: ar styrelseordforanden betalningsansvarig for denna brist?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Styrelseledamöter och då även styrelseordförande omfattas av den förbjudna kretsen, detta framgår av 21 kap. 1 § andra punkten. Precis som du anger uppstår det då en återbetalningsskyldighet för styrelseordförande, påföljden av lån i strid med reglerna i 21 kap. framgår av 21 kap. 11 § ABL.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare