FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/09/2017

Återbetalningsskyldighet vid för stor löneutbetalning

Hej!

Jag har fått ett krav från tidigare arbetsgivare angående att de betalat ut för mycket i lön.

Beloppet de kräver tillbaka är ca 10500 kr.

Jag har under långt tid haft flera olika inkomstkällor som alla varierat kraftigt i storlek.

I samband med utbetalningen skickades aldrig någon lönespec ut och det gick ej att se på kontoutdraget varifrån pengarna kom. Företaget använder ett system för bl.a. lönespecar som heter benify och när de först nämnde att de betalat ut för mycket och kräver tillbaka utbetalning så loggade jag in och då fanns ej någon lönespec. detta trots att detta var långt efter att lönen betalats ut.

Jag har som tur är en skärmdump på detta. Dock har de i efterhand lagt in det.

Till saken hör att Pengarna redan var spenderade innan arbetsgivaren hörde av sig.

Jag hävdar nu att jag har agerat i sk. god tro.

Är jag ändå tvungna att betala tillbaka nämnt belopp till arbetsgivaren?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I det fall man får en för stor löneutbetalning är man skyldig att informera arbetsgivaren om detta och betala tillbaka summan. I praxis (rättsfall där denna fråga berörs) framgår att man i vissa fall inte behöver betala tillbaka, dessa fall är när man är i god tro. Att vara i god tro innebär att man inte insett eller borde ha insett misstaget och att man utifrån förståelsen att allt är rätt spenderat pengarna. I ditt fall blir det ett övervägande huruvida du kan ha ansetts vara i god tro då du spenderade pengarna eller ej, huruvida du insett eller borde ha insett felet. I ditt fall handlar det om en ganska stor summa pengar och i avgörande om detta hade rätten troligtvis kommit fram till att du i vart fall borde ha insett att det var fråga om en felutbetalning, vilket då ger rättsföljden att du blir återbetalningsskyldig.

Jag kan inte säga helt säkert hur en utgång hade blivit om du tog upp frågan i rätten, men utifrån det du skrivit med här tror jag att du kommer bli tvungen att betala tillbaka summan du nämner.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare