Återbetalning av felbetalning

Jag råkade betala in 1000 kronor till fel kontonummer. Jag kontaktade banken och fick kontohavarens namn och adress, men någon anledning vägrar personen att betala tillbaka pengarna. så min frågan är vad kan vi göra nu och vänder vi nu.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du om kan få tillbaka en felutbetalning.

Svaret här är att det beror på. När man får en felutbetalning är huvudregeln att pengarna då ska återgå till dess rätte ägare. Detta är en rättsprincip som kallas condictio indebiti. Detta gäller under förutsättningen att mottagaren, när denne fick in pengarna på ditt konto var inte var i vad som kallas för ”god tro” om att det var dennes pengar och att det sannolikt var en felbetalning.

Med ”god tro” menas att denne inte anade att det här inte var sina pengar och att det var något denne skulle få in på sitt konto eller i vart fall inte behövde misstro det.

När det rör sig om små belopp är detta lättare att hävda god tro då folk ofta har småtransaktioner utan att kolla så mycket och då inte behöva ge tillbaka pengarna. När du nu såhär tidigt uppmärksammat mottagaren om att det inte var dennes pengar är det svårt för den att hävda god tro.

Vägrar personen göra återbetalningen har du rätt att gå via domstol för att få tillbaka dina pengar. Det tas då som ett ”små-mål” och du riskerar inte så mycket vad gäller rättegångskostnader om du förlorar. Vill du ha hjälp av en jurist att göra detta kan vi självklart hjälpa dig, men det man bör komma ihåg är att när det är låga belopp kan kostnaderna för en jurist överstiga den eventuella vinsten. Men detta är helt upp till dig och du har rätt att få tillbaka pengarna.

Vill du att vi hjälper dig i ärendet att få tillbaka dina pengar kan du kontakta oss på www.lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare