FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/02/2018

Återbetalning av felaktigt utbetalad lön

Hej. Jag har varit pappaledig hela 2017 och fick nytt jobb innan min pappaledighet tog slut.

Fick min slutlön från min gamla arbetsgivare i fredags o jag fick det som va väntat ungefär.37 dagar semester utbetalda. Fick 56000 i slutlön. Jag tog alla pengarna o la dem på ett lån jag har.

Idag tisdag eftermiddag hör min gamla chef av sig o säger att dem har betalat ut 21000 för mycket lön?!

Fattar inget.och han vill att jag betalar tillbaka dessa pengar.

Jag trodde att detta va rätt slutlön o betalade mitt lån.va gör jag ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Återbetalning av felaktigt utbetalad lön

Om en felaktig lön betalats ut från arbetsgivaren till dig som arbetstagare är högre än vad som egentligen skulle betalats ut är grundtanken att du är skyldig att betala tillbaka överskottet på den del som du inte är berättigad till. Det grundas i principen condictio indebiti som innebär att ett felaktigt utbetalat belopp ska betalas tillbaka. Det undantaget som finns från principen om att du ska betala tillbaka beloppet är om du förbrukat pengarna. Som jag förstått så har du betalat av en lån med pengarna som din arbetsgivare vill kräva tillbaka. Förutom att du ska ha förbrukat pengarna finns också krav på att du ska ha gjort det i god tro. Det innebär att du inte ska ha varit medveten om att du fått för mycket pengar betalt och inte heller varit medveten om att pengarna då ska betalas tillbaka.

Ett liknande fall från Arbetsdomstolen

I fallet AD 2006 nr 105 förklarade Arbetsdomstolen att arbetstagaren som fått flera månadslöner utbetalade trots tjänsteledighet inte skulle återbetalas.

Sammanfattning

Det innebär att av informationen som du gett att du inte ska betala tillbaka pengarna. Bevisbördan ligger hos arbetsgivaren som ska bevisa att du har varit medveten om att du fått en felaktigt utbetalad lön.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare