Återbäring på förskott på arv?

Min farmor gav en fastighet till min pappa 2010 som han sen gav till mig 2012. Min pappa har nu dött och vi fyra arvingar till honom är överens att huset ej skall ses som förskott på arv för min del. Min farmor lever fortfarande och har en son i livet, när hon dör så kommer huset som jag nu äger räknas in som förskott på arv till min pappa. Då hon inte har några andra tillgångar så kommer det inte finnas tillräckligt för min farbror att få lika mycket som huset är värt. Kan vi fyra dötsbodelägare bli skylldiga att ersätta min farbror den dagen farmor dör?

Lawline svarar

Hej!

Enligt 6:4 Ärvdabalken är bröstarvinge inte skyldig att återbära ett förskott på arv som är för stort för att avräkna. Ni bör således inte bli ersättningsskyldiga gentemot er farbror den dag er farmor avlider.

Återbetalningsskyldighet kan dock bli aktuellt om 7:4 Ärvdabalken  om förstärkt laglottsskydd är tillämplig. Det förutsätter att gåvan är given för dödsfalls skull. Så är fallet till exempel om er farmor förbehållit sig rätten att bo kvar i huset resten av sin livstid. Om så inte är fallet är troligen inte regeln tillämplig.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare