FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/08/2014

Åtalsunderlåtelse i belastningsregistret?

Hejsan, jag ska på en jobbintervju på torsdag och dom kommer ta ett utdrag från mitt belastningsregister, företaget är sektor alarm, som säljer larm till moderna bostäder. Hösten 2013 blev jag tagen för snatteri för att jag råkade gå ut med en cokacola ur butiken och fick åtalsundelåtelse. Nu undrar jag om företaget i fråga kan se detta i registret? Sen så undrar jag om registrrn man tar ut själv visar saker som åtalsunderlåtelse?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 3 § st. 1 p. 2 lagen (1998:620) om belastningsregister ska registret innehålla uppgifter om åtalsunderlåtelse skett enligt 20:7 RB. Denna uppgift gallras tio år efter beslutet, eller om personen var under 18 år vid tidpunkten för brotten, tre år efter beslutet, se 17 § p. 11 a & b samma lag.

Detta bör som jag förstår det alltså synas i registerutdraget. Ett registerutdrag som du själv tar ut bör, eftersom regleringen som gäller för begränsade utdrag enligt 9 § st. 2 inte aktualiseras, också visa en sak som åtalsunderlåtelse.

Lagen om belastningsregister hittar du här.

Rättegångsbalken (RB) hittar du här.

Hoppas du blev klokare av mitt svar. Jag önskar dig lycka till och tveka inte att höra av dig för fler frågor.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare