Åtalsprövning

Hej! Jag jobbar som Ordningsvakt och blev i tjänsten anmäld för misshandel. En person som jag skulle avlägsna för att denne störde den allmänna ordningen påstår att jag skulle ha knuffat honom ner för en trappa. Detta påståendet är absolut inte sant, problemet är att en person ställt upp som vittne och sa att han såg allting. Det var en mindre ort jag jobbade på då och många på utestället känner varandra så förmodligen känner även dessa två personerna varandra. För övrigt finns ingen bevisning. Förundersökningen pågår nu, men frågan är kan detta verkligen räcka till åtal?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

En åklagare skall väcka talan om han/hon på objektiva grunder kan förvänta sig en fällande dom. Två vittnen kan därför mycket väl räcka till åtal i ett fall, samtidigt som tio vittnen inte gör det i ett annat. Det beror helt enkelt på vittnenas trovärdighet och tillförlitlighet. Nu förutsätter jag, precis som du säger, att det inte finns någon annan bevisning alls, såsom eventuella uppvisade skador.

Man tittar givetvis på vilken relation vittnena har till varandra, eller i det här fallet vittnet och målsäganden. Generellt sett brukar man säga att man ska behandla vissa vittnens uppgifter med större försiktighet än andra. Är vittnet kompis/släkt/partner till målsäganden så kan han eller hon ha ett intresse av att säga det som är mest fördelaktigt för målsäganden och vice versa om det är en kompis/familjemedlem/partner till den tilltalade. Folk som står varandra nära kan dessutom ha talat om händelsen och antingen medvetet eller omedvetet påverkat varandras utsagor. Därmed inte sagt att man inte litar på närstående.

För att svara kort på din fråga, så är svaret ja. Det kan räcka till åtal. Man får göra en bedömning av vittnets och målsägandens trovärdighet. Den kan inte jag göra här, eftersom jag saknar insyn i målet.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare