FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/09/2014

Åtalsplikt

Min son är deprimerad, isolerad och risk för självmord. Han mycket arg på mig och vi hade mycket bråk hemma och han hotade mig. Jag försökte få hjälp hos vem som helst socialtjänsten, psykiatri, under en period hade kontakt med ungdoms behandling sen slutade med dem. Hela den tiden mer än ett år han mådde inte bra och han blev sämre och sämre. Jag anmälde honom några gånger till polisen för att han få hjälp. han blev inlagd enl. tvångsvård lagen. Diagnosen var djup depression men han vill inte äta medicin och efter 3 veckor blev utskriven. Hemma det blir samma situation hela tiden och jag ringde igen till polisen och och blev inlagd och dagen efter blev utskriven. Samma dag innan han blir utskriven jag till personalen jag kan inte ta ansvar om han komma hem och började igen berättelse till slut han hotad med en kniv man för att vi ringa inte polisen men han gjorde ingen och skadade inte någon den gången han blev häktade från polisen. Jag och min man sa till polisen att vi vill inte att få straff vill att han få hjälp dagen efter socialtjänsten fixade bostad med stöd för honom. Men idag ett brev kom från tingsrätt. Jag undrar om det kan blir domstol och straff för honom. Han 18 år och han mår inte bra. Han pratar inte med oss.

Vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

I Sverige har åklagaren så kallad absolut åtalsplikt. Detta innebär att åklagaren är skyldig att väcka åtal om han eller hon bedömer att det finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts och att det går att bevisa vem som har begått det.

Detta innebär i sin tur att inte heller den som har blivit utsatt för brott bestämmer vad som ska hända med utredningen. Det finns alltså inget som heter att man kan ”ta tillbaka en anmälan”. Åklagaren måste se till att brottet utreds, oavsett vad de inblandade tycker.

I det fall som du beskriver verkar åklagaren ha bedömt att det finns förutsättningar för att bevisa att din son har begått en gärning som är straffbar enligt svensk rätt, troligtvis olaga hot, vilket är straffbelagt enligt brottsbalken 4 kap. 5 §, se https://lagen.nu/1962:700#K4P5
Det verkar som att denna händelse kommer att bli prövad av domstolen, som ska bedöma om åklagaren har lyckats bevisa att din son har begått ett brott och vilken påföljd han i så fall ska få. Din son har rätt till en offentlig försvarare i denna process.

Jag kan inte svara på hur domstolen kommer att döma och vilket straff din son skulle kunna få. Jag kan dock säga att domstolen kommer att ta hänsyn till de psykiska problem som din son har haft, samt till det faktum att han är under 21 år.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare