FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/01/2018

Åtal trots erkännande och gottgörelse?

Hej!

Den 25 december stal jag ved för ett värde av cirka 600 kronor ute i skogen, och jag har tidigare tagit ved för ungefär 300 kronor. Ägaren såg mig och ringde polisen och följde sedan efter hem till mig.

Kort därpå kom även polisen, vi samtalade, jag erkände att jag har stulit för totalt cirka 900 kronor.

Jag kom överens med ägaren till veden att betala honom för den då jag behöver ved att värma upp huset med och för att han fått lägga tid och bensin på min idioti så gav jag honom 1000 kronor.

Jag fick behålla veden (polisen ringde stationen och bevittnade när jag betalade för den)

Vi kom sedan överens om att jag ska komma upp till skogen till våren och hjälpa till att klyva ved, en form av botgöring helt enkelt..

Nu till min fråga:

Det har snart gått en månad och jag har inte hört något från polisen sedan dess, är det troligt att jag begärs häktad om åklagaren trots att jag gjort det jag kunnat för att rätta till det jag gjort fel vill åtala mig?

Jag kommer, om polisen hör av sig fortsätta erkänna och vara behjälplig då jag vet att jag gjort fel och det finns ju tydliga bevis för detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Har det begåtts en stöld är det fortfarande ett brott materiellt sett, oberoende av gottgörelse. Huruvida du riskerar att åtalas är svårare att besvara, men enligt huvudregeln råder åtalsplikt för åklagaren om han eller hon tror sig kunna styrka brottet i fråga. Frågan om häktning är separat och beror av ytterligare omständigheter. Gottgörelse, återbetalning och liknande kan beaktas i mildrande riktning vid påföljdsbestämningen om du döms för brottet.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare