Åtal om strafföreläggande inte godkänns?

Hej! Jag och min pojkvän var inblandade i en bilkrock i höstas. Det som hände var att bilen framför oss tvärbromsade helt plötsligt, vilket gjorde att vi var tvungna att tvärbromsa. Min pojkväns bil dog när han tvärbromsade vilket ledde till att vi precis touchade bilen framför. Det blev inga synliga skador på bilen och ingen skadades. Bilen bakom oss körde rakt in i oss så att vår bil blev helt intryckt där bak. Det kom fram sedan att det var bilen som körde två bilar framför oss som tvärbromsade först, det var en övningskörare som flydde från platsen. Nu har min pojkvän fått hem ett strafföreläggande om att betala 2000kr i böter där han erkänner att han har brutit mot Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap 2§ och 14 kap 3§1 p b. Han vill inte dömas för vårdslöshet i trafiken, vilket han erkänner sig skyldig till om han betalar. Om han bestrider denna har jag förstått att fallet kommer upp i Tingsrätten. Ligger bevisbördan på honom att bevisa att han inte kunde bromsa och verkligen höll avståndet till bilen framför? Om han döms, vem betalar rättegångskostnaderna: han eller staten? Jag kan tänka mig att staten hellre avskriver en böter på 2000kr än att betala rättegångskostnader men hur brukar utfallet bli i sådana här fall? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Om strafföreläggandet inte godkänns, kommer inget åtal att väckas per automatik, utan åklagaren får istället i varje enskilt fall besluta om åtal ska väckas.

Åklagaren har som huvudregel en skyldighet att väcka åtal för alla sådana brott som det i detta fall är fråga om (se 20 kap 6§ rättegångsbalken). Dock kan åklagaren istället för att väcka åtal, meddela åtalsunderlåtelse, om det exempelvis kan antas att brottet inte ger annan påföljd än böter eller villkorlig dom (se 20 kap 7§ 1-2 pt rättegångsbalken).

Då brottet din pojkvän gjorde sig skyldig till endast ger böter som påföljd och då brott med fängelse i straffskalan, som grov vårdslöshet i trafik, inte är aktuellt i detta fall, kommer troligen en åtalsunderlåtelse att meddelas om strafföreläggandet inte godkänns. Det krävs vidare, för att åtalsunderlåtelse ska kunna meddelas, att händelsen och brottet är klarlagt (antingen erkänd av den misstänkte eller goda bevis för åklagarens version av händelseförloppet).

Åtalsunderlåtelse innebär att åklagaren inte väcker något åtal för brottet, trots att ett brott begåtts. Brottet kommer att finnas med i belastningsregistret en tid.

Om strafföreläggandet inte godkänns och åklagare mot all förmodan väcker åtal för brottet, ligger bevisbördan på åklagaren att bortom rimligt tvivel visa att den misstänkte gjort sig skyldig till brottet i fråga. Om domstolen bifaller åtalet, ska den dömde vanligen ersätta statens kostnader för offentlig försvarare (se 31 kap 1§ 1 st rättegångsbalken).

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare