Åsidosättande av den legala arvsordningen genom testamente

Hej! Har en fråga om arv. Jag har två barn, varav det ena är förståndshandikappat och bor på gruppboende(hon kommer aldrig att få egna barn). Jag hade tänkt upprätta ett testamente som ger henne endast laglotten och det andra barnet således 75% av arvet. Jag är själv ogift, och ej sambo. När dottern på gruppboendet dör går hennes arv vidare till hennes föräldrar har jag förstått. Eftersom jag själv är död, går min del till min andra dotter eller hennes barn. Om hennes far lever ärver han alltså hälften. När han i sin tur dör, eller om han skulle vara död redan, går då arvet till hans andra barn, som är halvsyskon till mina? Kan jag på något sätt förhindra det? Eller t.o.m hindra honom från att ärva min handikappade dotter? Går det att villkora i mitt testamente att den handikappade dotterns kvarlåtenskap ska gå till någon/något annat vid hennes död, tex hennes syster eller syskonbarn? Jag är God man till henne, om det har någon betydelse. Tacksam för svar!

Mvh Mamman

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

När dottern på gruppboendet avlider går hennes arv mycket riktigt till dig och hennes far, eftersom hon inte har några egna barn. Skulle du ha avlidit innan, går din del av arvet till dotterns syskon – det vill säga din andra dotter. Skulle även hon ha avlidit går den delen till hennes barn.

Skulle fadern till dottern på gruppboendet ha avlidit innan dottern själv, träder hans barn i hans ställe och får således hans del av arvet. Halvsyskon kan alltså ärva varandra.

När dotterns far avlider är det hans barn som ärver honom.

Genom ett testamente förordnar man om sin kvarlåtenskap. Det går inte att förordna om andras kvarlåtenskap. Du kan således inte genom ditt eget testamente bestämma hur arvsordningen efter din dotter eller din dotters far ska se ut. Det kan däremot din dotter göra. Hon har inga bröstarvingar och behöver därför inte ta hänsyn till laglottsregeln. Hon kan därmed förordna om hela sin kvarlåtenskap genom ett testamente och på så vis hindra att hennes far eller hans barn ärver henne.

Lawline RådgivareRådgivare