Åsidosättande av den legala arvsordningen genom testamente

Hej, Min man och jag har äktenskapsförord och jag äger en enskild egendom. Jag har två barn sedan tidigare och vi har ett barn gemensamt. Hur gör jag för att min man inte ska kunna ärva min enskilda egendom om jag dör före honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om du skulle avlida före din make kommer han att ärva din kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, detta enligt 3:1 ärvdabalken (ÄB). Att han ärver med fri förfoganderätt innebär att han inte kan förfoga över egendomen genom testamente. Vad han ärver med fri förfoganderätt kommer alltså att tillfalla dina arvingar då din make går bort.

Om du inte vill att din make ska ärva viss egendom skulle jag rekommendera att du upprättar ett testamente. På så sätt kan du åsidosätta den legala arvsordningen. Ett testamente kan du enkelt upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare