Arvsskifte och avsluta konton, vad behövs?

Hej!!

Hur ska man gå till väga för att avskriva en skuld(banklån) på ett dödsbo och sedan begära utbetalning av ev pengar som finns på konto i samma bank ???

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så vill du veta hur man skiftar själva boet. Detta görs efter att bouppteckningen är förrättad. Den avlidnes skulder betalas av de tillgångar som finns i boet och resterande tillgångar skiftas mellan dödsbodelägarna. Själva arvsskiftet sker genom att en handling över hur tillgångarna ska fördelas undertecknas av dödsbodelägarna. Banken kan sköta transaktionerna åt er, men ni behöver ha med er en registrerad bouppteckning till banken, då den fungerar som dödsboets identitetshandling, samt arvsskifteshandlingen för att styrka vem som har rätt till vad. Om det finns flera dödsbodelägare så kan det vara lättast om endast en eller två dödsbodelägare går till banken, men då behövs fullmakt från eventuella övriga dödsbodelägare. Fullmakten ska styrka att dödsbodelägaren som går till banken har rätt att företräda de som inte är närvarande. Med hjälp av bouppteckningen, arvsskifte och fullmakt så kan ni styrka att ni har rätt att avsluta konton i den avlidnes namn och överföra tillgångarna.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga. Det är enklast för dig att kontakta banken som det rör sig om och höra om de har några särskilda rutiner. Bland annat kan banken ha förtryckta fullmaktsblanketter att fylla i om så behövs.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare