Arvsskifte i samboförhållande

Ulla och Erik är sambo i ett gemensamt inköpt hus för 18 år sedan. Ulla har barn sedan

tidigare Erik har också vuxna barn sedan tidigare. De har inga gemensamma barn. De äger huset 50% var. Ulla dör. vad händer med huset, hennes barn är ju dödsbodelägare

men måste Erik omedelbart sälja så att de får sitt arv , eller hur länge kan han bo kvar i huset har ej möjlighet att som pensionär lösa ut barnen.Det finns inga skulder på huset

köptes kontant.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När Ulla dör ärver hennes barn all hennes förmögenhet. Egendomen kommer delas lika mellan hennes barn. Erik får ordna så att allt Ulla äger och hälften av all den gemensamma egendomen betalas ut till förmån för hennes barns arv, då detta utgör hennes arvslott. Det här får ofta tråkiga konsekvenser för den sambon som blir kvar.

Ulla och Erik behöver naturligtvis inte gifta sig för att lösa en sådan situation och inte heller behöver barnen få minskat arv. Genom att upprätta testamente kan Ulla bestämma till vem, hälften av hennes arvslott, ska tilldelas. Om hon vill trygga Erik och låta honom ärva halva hennes arvslott är det fullt möjligt och barnen kan inte kräva att få ut mer utav arvet än sin egen laglott, som är just hälften av Ullas hela arvslott.

Erik får då behålla 75 % av det Ulla och han idag äger tillsammans, vilket ökar hans möjligheter att slippa få ekonomiska problem, behöva flytta eller sälja något han gärna vill behålla. Ett dödsfall är nog så dramatiskt utan allt det.

Vid en testamentering kan Ulla välja om Erik ska ärva henne med:

Full äganderätt: Erik förfogar då fritt över arvet efter Ulla och äger allt fullt ut. När Erik sedan dör ärver hans barn efter honom.

Eller…

Fri förfogande rätt: Erik ärver efter Ulla och får fritt förfoga över arvet. Han får dock inte sälja eller testamentera bort det. När Erik sedan dör går Ullas arv tillbaka till Ullas barn.

Jag skulle rekommendera Ulla och Erik att, av trygghetsskäl, upprätta testamente dem sinsemellan.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Jennie NilssonRådgivare