FrågaSKATTERÄTTArvsskatt11/10/2017

Arvsskatt på arv från utlandet

Hej.

Jag har fått lite pengar som tillhörde morfar innan hon dog. Pengarna delades på närstående efter hennes bortgång. Jag undrar om jag behöver beskatta pengarna i Sverige? Och hur ska man överföra pengarna till Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige betalas ingen skatt på arv från och med den 1 januari 2005.
I och med detta så behöver du inte betala någon skatt på pengarna när de förs över till Sverige.
Rör det sig om ett stort belopp är det möjligt att banken kontaktar dig med frågor om var pengarna kommer ifrån men någon skatt behöver du inte betala enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen.
Om du vill ha hjälp att överföra pengarna kan du kontakta din bank.

Hoppas att du fått svar på din fråga

Vänligen,

David McKenzieRådgivare