Arvsregler för makar, vad innebär laglott och hur påverkar ett testamente?

hej

Vi är gifta men inga gemensamma barn /min fruhar 3 st vuxna sen tidigare.ärver vi varandra?

Vad innebär laglotten, hur mycket är den?

Vi har skrivit testamente att jag får bo kvar orubbat, men om jag säljer eller flyttar ihop vad händer då?

vänligen svara

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer att besvara dina frågor i tur och ordning och har därför delat upp dem.

Ärver ni efter varandra?

Huvudregeln är att makar ärver efter varandra (3 kap. 1 § ärvdabalk). Att din fru har barn sedan tidigare kan påverka arvet efter henne i viss mån men påverkar inte arvet efter dig om du skulle avlida först. Jag kommer nedan förklara hur din frus barn kan påverka arvet efter henne.

Din frus barns arvsrätt

Som jag skrev ovan ärver makar efter varandra enligt huvudregeln. Det finns dock ett undantag, om den avlidne har några bröstarvingar som inte är bröstarvingar till den efterlevande maken, detta kallas särkullbarn. Med bröstarvingar menas avkomlingar till en avliden i rakt nedstigande led, d.v.s. barn samt barnbarn och barnbarnsbarn. Särkullbarn har rätt att få sitt arv direkt (3 kap. 1 § ärvdabalk). Särkullbarn behöver inte få ut sitt arv direkt utan kan välja att få sin del av arvet när den efterlevande maken (i detta hypotetiska fall alltså du) i sin tur går bort (3 kap. 9 § ärvdabalk).

Vad innebär laglotten?

Det är viktigt att här skilja på laglott och arvslott. Laglott innebär att bröstarvingar har rätt till hälften av sin arvslott. Arvslott är arvinges del av den avlidnes kvarlåtenskap. Detta betyder att även om det finns ett testamente så har bröstarvingar rätt till hälften av kvarlåtenskapen (7 kap. 1 § ärvdabalk). Med kvarlåtenskap menas den egendom som efterlämnas av den avlidne, den påverkas alltså av hur mycket som finns efter den som gått bort. Bröstarvingar ärver efter den avlidne till lika delar (2 kap. 1 § ärvdabalk). Men om den som avlider är gift så har makar som sagt förtur på arvet. Men detta gäller alltså inte om det finns särkullbarn, de har som jag beskrev ovan rätt att få ut sitt arv direkt.

Hur påverkar ett testamente?

Eftersom det nu finns ett testamente angående att den efterlevande ska sitta kvar i orubbat bo så påverkar det vissa av sakerna jag gått igenom ovan men inte alla. Det påverkar laglotten för särkullbarnen som då endast får rätt att kräva ut hälften av arvslotten direkt (men som sagt så kan de avstå). Om det finns ett testamente som t.ex. testamenterar bort all kvarlåtenskap trots att det finns bröstarvingar så för att bröstarvingar ska få ut sin laglott så måste de påkalla jämkning av testamentet (7 kap. 3 § ärvdabalk).

Vad menas med orubbat bo?

Med orubbat bo innebär att man har fri förfoganderätt. Den som ärver något med fri förfoganderätt får nyttja egendomen som denne vill med några få undantag. Skillnaden mellan fri förfoganderätt och full äganderätt är att vid full äganderätt får man fritt bestämma vad man ska göra med egendomen. När du ärver med fri förfoganderätt får man inte testamentera bort egendomen eller genom gåva minska arvet i väsentlig mån men det är egentligen det enda som man inte får göra.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare