Arvsrätt vid legitaries bortgång

Hej

Jag har en fråga om enskild egendom och testamente. Jag är ogift och har inga barn. I mitt testamente har jag skrivit att all min kvarlåtenskap skall tillfalla A som hennes enskilda egendom förutom två specificerade belopp som skall tillfalla A:s två barn, B och C, som enskild egendom. Vad händer med A:s del om vi båda skulle förolyckas vid samma tidpunkt. Jag vill vara säker på att hela min kvarlåtenskap i så fall tillfaller B och C. Krävs det någon särskild skrivelse för detta eller tillfaller min kvarlåtenskap A:s dödsbo och därmed omfattas av de vanliga arvsreglerna. A är ogift.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Reglering om arv och testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB) (1958:637).

Den som mottar egendom på grund av testamente kallas legitarie. Om det är så att legitarien dör innan eller samtidigt som testator, som i detta fallet är du själv, anses legitarien dött innan dennes rätt inträtt. Då måste man avgöra om någon kan träda i legatariens ställe, vilket görs med hjälp av 11 kap. ÄB. Enligt 11 kap. 1 § ÄB gäller först och främst testatorns vilja. Kan testatorns vilja inte fastställas av testamentet finns olika tolkningsregler i 11 kap 2 - 9 §§ ÄB.

Enligt 11 kap. 6 § ÄB gäller att om testamentstagare dör innan hans rätt inträtt eller om testamentet inte kan verkställas i vad angår honom, ska hans avkomlingar träda i hans ställe, dock endast om dessa varit legalt arvsberättigade efter testatorn. Med detta avses att endast den som är arvsberättigad enligt lag kan träda i en legataries ställe om legatarien dör innan hans rätt inträtt. Paragrafen är alltså endast tillämplig när testamentsgivaren testamenterat till någon som annars ändå skulle haft arvsrätt efter denne.

Det är dock lättast att ha så mycket som möjligt reglerat i testamentet. Behöver du hjälp med att upprätta ett testamente rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare