Arvsrätt vid adoption

Min biologiska far dog 1959 ,min mor gifte om sig och hennes man adopterade mig ,har jag någon arvsrätt till min biologiska fars syskon som är min gudfar och ej hade några egna barn ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Adoptionen resulterar i att du har arvsrätt efter din mamma och hennes man som adopterade dig. Adoptivbarn likställs alltså enligt lag med biologiska barn. Enligt bestämmelsen anses dock adoptivbarn i lagens mening inte längre som barn till den biologiske föräldern. Detta innebär att du genom adoptionen förlorade din arvsrätt från din biologiske far och släkten på hans sida. (4 kap. 8 § FB)

För att besvara din fråga har du alltså inte någon arvsrätt från din biologiske fars syskon förutsatt att det inte finns något testamente. Att din biologiske fars bror är din gudfar spelar tyvärr ingen roll ur ett arvsperspektiv.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte eller om något är otydligt är du varmt välkommen att återkomma på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare