Arvsrätt till någon som behöver förvaltare

Hej har en fråga angående min demenssjuka pappa som snart kommer ärva pengar av sin bortgångne pappa. Ärver min mamma pengarna eller måste det finnas en god man eller förvaltare som har hand om hans ekonomiska förehavanden. Han bor på ett demensboende men är fortfarande skriven hemma hos mamma. Hur faller arvsrätten ut om han är omyndigförklarad? Jag är rädd att hans pengar inte används till rätt saker redan nu och vill då inte att ett eventuellt arv skall försvinna ut i intet. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Vad avser din fars rätt att ärva anses gällande rätt vara att han ärver precis som alla andra som är berättigade till arvet. Portalparagrafen i Ärvdabalken (ÄB), 1 kap. 1 § ställer inte upp några undantag för personer under förvaltarskap.

Omyndigförklaring avskaffades i Sverige den 1 januari 1989 och ersattes med förvaltarskap. För personer som på grund av till exempel demens (jfr. Föräldrabalken (FB) 11 kap. 4 §) inte själva kan bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person kan tingsrätten istället besluta om en förvaltare, se närmare FB 11 kap. 7 §. Den som är satt under förvaltare mister, till skillnad från den som enbart har god man, sin rättskapacitet och saknar rätt att föra sin egen talan och på egen hand ingå avtal.

Som framgått ovan föreskrivs i nuvarande FB 11 kap. 12 § st. 1 att till god man eller förvaltare skall utses en rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig man eller kvinna. Bestämmelsen är generellt utformad och det ges inte företräde åt någon person med särskilda kvalifikationer.

Departementschefen uttalade i prop. 1987/88:124 s. 173 följande: Vid val av god man och förvaltare gör sig olika synpunkter gällande beroende på det huvudsakliga syftet med förordnandet. Skall den gode mannen eller förvaltaren främst sörja för huvudmannens person, ligger det nära till hands att till uppdraget förordna en släkting till den hjälpbehövande eller en annan närstående person. Är det däremot fråga om mera krävande egendomsförvaltning eller bistånd i en rättslig angelägenhet av mera kvalificerat slag, kan uppdraget behöva anförtros en ekonomiskt eller juridiskt kunnig person.

Det kan också påpekas att till skillnad från val av god man krävs det inte något samtycke från din pappas sida vid tillsättning av en förvaltare.

Sammanfattningsvis görs ansökan avseende tillsättning av förvaltare vid lämplig tingsrätt och att det är domstolen som slutgiltigt bestämmer valet av förvaltare. Du har möjlighet att i samband med ansökan rekommendera dig själv eller någon annan närstående men i enlighet med ovanstående uttalande från departementschefen, finns det en risk att p.g.a. krävande egendomsförvaltning kan uppdraget komma att anförtro en ekonomiskt eller juridiskt kunnig person.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare