Arvsrätt till hus med nyttjanderätt för efterlevande

Hej. Fråga 1: Jag och min sambo ska gifta oss. Jag har 1 barn och han 3 barn sedan tidigare men vi har inga gemensamma. Jag äger fastigheten vi bor i och vill vid en eventuell skilsmässa behålla det. Om jag dör före min blivande make vill jag att han ska få bo kvar så länge han vill och kan, utan att behöva lösa ut mitt barn. Hur löser jag detta? Fråga 2: Kan jag testamentera bort ägodelar till mina barnbarn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett sätt att behålla huset vid skilsmässa och att det tillfaller dina barn vid ett dödsfall är att genom äktenskapsförord göra huset till enskild egendom. Då skulle det inte ingå i en bodelning i någotdera fallen. Om det inte är så att du fortfarande vill att din make ska kunna tillgodoräkna sig halva värdet vid en skilsmässa så kan du köpa ut honom alltså lämna ersättning för halva värdet. Eftersom varje make i huvudsak behåller sin egen egendom skulle du troligen kunna behålla huset då.

Om du skulle dö före din make, så föreslår jag att du upprättar ett testamente. I det kan du skriva att dina barn ska ärva huset men att din make får nyttjanderätt tills han avlider. Det innebär alltså att dina barn kommer äga huset men att din make kan bo där så länge hen önskar. Om du skulle skriva äktenskapsförord och gör huset till enskild egendom måste du också införa i testamente att hen får nyttjanderätt.

Du kan testamentera bort ägodelar till dina barnbarn så länge inte värdet överskrider dina barns laglott. I övrigt har du fri testationsrätt.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare