Arvsrätt mellan makar består efter bodelning under äktenskap

Min man och jag ingick bodelning inom äktenskapet 2002. Gäller detta fortfarande? Ärver vi varandras egendom vid eventuellt dödsfall eller måste vi upprätta något speciellt dokument för att så ska ske? Går det att ta bort skälva bodelningen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till Lawline!

Enligt 9 kapitlet 1 § 2 stycket Äktenskapsbalken får makar utföra en bodelning utan att ett mål om äktenskapsskillnad föreligger, det vill säga en så kallad bodelning under äktenskapet. Genom en sådan bodelning uppnås ungefär samma effekt som en gåva, det vill säga den maken med minst delningsbart giftorättsgods får egendom eller pengar av den maken med mer delningsbart giftorättsgods.

En bodelning under äktenskapet påverkar inte den efterlevande makens rätt till framtida arv. När den ena maken avlider kommer således enligt 23 kapitlet 1 § Ärvdabalken en ny bodelning att göras enligt reglerna om bodelning i äktenskapsbalkens 9 - 13 kapitel varefter den avlidnes egendom efter bodelningen tillfaller den efterlevande maken som arv enligt 3 kapitlet 1 § Ärvdabalken.

Ni behöver därför inte upprätta ett särskilt dokument för att i egenskap av makar få arvsrätt efter varandra.

En bodelning under äktenskapet som ni båda var med på går inte att ändra. Genom att ge varandra gåvor enligt reglerna om gåvor mellan makar i 8 kapitlet och 16 kapitlet 1 - 3 §§ Äktenskapsbalken eller genom att genomföra en ny bodelning under äktenskapet enligt 9 - 13 kapitlen Äktenskapsbalken kan ni däremot förändra vem av er som äger vad, varför behovet av att kunna ångra en bodelning är litet.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare