Arvsrätt för halvbror

Min mor avled 2012 min halvbror "samma mamma" avstod då sitt arv. Nu dog pappa i somras, och vi ska dela ja ärver 75% och min bror då 25%. Nu bläddrade jag i pappas papper och hittade lagfarten på huset. Min fråga är det är min pappa och min bror va inte abdopterad, ärver ja då huset? Min mamma står inte på lagfarten. Eller delas det ändå 75%_25% Mvh Carina

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din mor och far var gifta då din mor dog. Din halvbror (särkullsbarnet) avstod då sitt arv till förmån med din far och har nu vid din fars död efterarvsrätt till hälften av den kvotdel som arvet efter din mot utgjorde av din fars egendomsmassa vid hennes död (2 kap 1§ ÄB och 3 kap 1§ ÄB).

Vem som har lagfarten på huset spelar inte någon roll då all egendom som inte är gjord till enskild egendom är giftorättsgods som ska delas lika mellan makarna. Hälften av dina föräldrars egendom är alltså din mors, inklusive huset. Hur den totala arvsfördelningen kommer bli kan jag inte svara på eftersom jag inte har alla detaljer, men utfrån det jag kan utläsa bör det bli ungefär 75% till dig och 25% till din bror.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sara AspelinRådgivare