Arvsrätt för gemensamma och särkullsbarn

Hej! Jag har läst lite här men blir inte klokare. Det gäller särkullsbarn. Jag har en son sedan tidigare. Min sambo och jag har en dotter tillsammans. När vi köpte hus skrev vi ett testamente som säger att vi ärver varandra. Men jag undrar, vad händer om jag går bort först? Ärver min sambo allt efter mig? Och den dagen han går bort går det vidare till vår dotter? Vilket gör då min son helt utan kvarlåtenskap? Det är en advokat som upprättat testamentet och allt ska vara i sin ordning. Men jag har inte tänkt på detta förrän nu!

Lawline svarar

Hej!

Om föräldrarna är gifta måste barnen vänta till den andre föräldern avlider för att få ut arvet från den förste avlidne föräldern. Lever inte föräldrarna tillsammans och har en ingått ett nytt samboförhållande/äktenskap är barnen från första äktenskapet/samboförhållandet att se som särkullsbarn. Särkullsbarn har alltid rätt till sin förälders arv direkt när föräldern dör. Enligt 3 kap. 9§ Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637 finns det en möjlighet för särkullsbarnet att avstå från arvet när föräldern dör. Särkullsbarnet får då ut arvet vid ett senare tillfälle.

Om du går bort först har din son rätt att ärva dig direkt. Din dotter som du har med din nuvarande sambo är din bröstarvinge och ska liksom din son ha sin laglott 2 kap 1§. Laglotten är halva arvslotten. Detta innebär att din sambo inte ärver allt efter dig eftersom att dina barn har rätt till laglott. Din dotter har inte rätt att få ut arvet direkt (hon är inget särkullsbarn) som din son eftersom att dottern är ert gemensamma barn.

Om din sambo skulle gå bort före dig kommer även halva hans arvslott att vara laglotten som kommer gå till ert gemensamma barn. Då kan även en del av kvarlåtenskapen som han har tagit över från dig ingå där, men det beror på hur ni har utformat testamentet d.v.s. om resten av arvslotten ska överlåtas till ert gemensamma barn.

Din son kommer alltså inte att bli helt utan kvarlåtenskap eftersom han alltid har rätt till sin laglott.

Eftersom att sambos behöver skriva ett testamente för att ärva varandra och ni har gjort det kommer din sambo att ärva dig. Din sambo kan ha rätt till halva arvslotten, men detta beror på innehållet i testamentet. Den andra halvan av arvslotten är laglotten som går till dina barn. Men din sambo kan inte ärva allt efter dig utan 50 % av arvslotten.

Hoppas att du upplever att du har fått svar på din fråga.

Jennifer RönnerhedRådgivare