Arvsrätt för efterlevande make

Hej

är gift sedan många år tillbaka och vi har tre vuxna barn, har en liten fundering nu när jag börjar komma till åren.

jag skulle vilja ge förskott på arv till min fru så att jag vet att hon klarar sig i framtiden om ngt skulle hända mig förskottet gäller både fastigheter och pengar/aktier.

-hur är lämpligt att göra?

mvh

Thomas

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid arvsfrågor är Ärvdabalken tillämplig lag (se här).

Av 3:1 Ärvdabalken framgår att den efterlevande maken ärver den bortgångna makens kvarlåtenskap. Egendomen ärvs med fri förfoganderätt, vilket innebär att din fru kan göra vad hon vill med egendomen förutom att testamentera bort den, se 3:2 Ärvdabalken.

Du behöver därför inte oroa dig över att ge förskott på arv till din fru eftersom hon automatiskt ärver all din kvarlåtenskap. Desto viktigare är det att upprätta ett testamente där du beskriver hur du önskar fördela din egendom barnen emellan. Din fru får inte rätt till det som du testamenterar till dina barn, men det finns en skyddsregel i 3:1 Ärvdabalken som säger att efterlevande make alltid har rätt till en viss andel av kvarlåtenskapen oavsett testamente.

Vänligen

Rådgivare