Arvsrätt för bröstarvingar

Har två barn med mitt ex vi separerade för ca 8 år sedan. Barnen är 11 och 14 år , är barnen för unga att ärva mig (pappan) om jag går bort nu? Och/eller vad händer med arvet tills barnen är myndiga? kan mamman spendera arvet? eller att en ny man/hen/ i mammans liv tillsammans med mamman börjar använda spendera detta arv?

Kommer arvet att låsas tills barnen blir myndiga?

Vad råder ni mig som pappa att göra i ett sådant här läge? Jag är inte gift eller sambo med någon i nuläget.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!
Vad trevligt att du vänder dig till oss här på Lawline och tack för din fråga.

Då du eventuellt skulle gå bort och något testamente inte finns kommer arvet fördelas efter den legala arvsordningen enligt Ärvdabalken (ÄB). Enligt ÄB 2:1 är den första arvsklassen (de som ärver först efter dig) dina bröstarvingar, således dina adopterade eller biologiska barn. De ska i sin tur dela lika på arvet. Då du och din ex. fru inte längre är gifta så har hon ingen laglig arvsrätt efter dig och självklart skulle då inte någon av hennes framtida partners ha det heller.

Detta arv har inte din ex. fru någon rätt till. Dock kommer hon antagligen att bli ensam förmyndare (företräder en omyndig person i rättsliga sammanhang) för barnen om du skulle gå bort. Enligt lag ska varje kommun ha en överförmyndare, eller en överförmyndarnämnd (19:1-2 Föräldrabalken) som har tillsyn över förmyndares förvaltning av ex. underårigas tillgångar. Detta är den myndighet som kommer ha översikt över din ex. frus förvaltning över dina barns tillgångar och arv för att se till att de inte missköts.

Ifall du har mer oro eller frågor skulle jag rekommendera dig att tala med en jurist, där ni eventuellt tillsammans kan skriva ett testamente med tydligare instruktioner för hur ett arv eventuellt skulle hanteras.

Med vänliga hälsningar,

Sandra NordinRådgivare