Arvsrätt för barn till avliden bröstarvinge

Hej!Har just erhållit förslag till arvsskifte,men har en fråga.Enligt testamentet ska bröstarvingar dela lika.Vi var 3 barn,varav 1 avlidit.Den avlidne har 3 barn.Ska då arvet delas lika på 5 personer som nuvarande förslag givits.Jag trodde nämligen att den avldnes barn skulle dela på den avlidnes lott,och att då arvet skulle delas på 3 delar,men det kanske är fel..Mvh Gun Vikström

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer som du skriver att barn till en avliden bröstarvinge ärver bröstarvingens arvslott. Det framgår av Ärvdabalken 2 kap. 1 § 2 st. Som jag förstår dig så borde det bli en tredjedel var till de två levande bröstarvingarna och den sista tredjedelen ska barnen till den avlidne bröstarvingen dela på.

Uppdelningen mellan arvingarna går till viss del att ändra genom testamente, men enligt det du skrivit så förändrar inte det aktuella testamentet läget, utan arvet bör delas i tre lika delar.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Mvh

Rebecca AxelssonRådgivare