Arvsrätt för arvlåtarens syskons avkomlingar

Hej! Jag undrar vad som händer om min farbror dör och inte har upprättat någon form av testamente. Hans enda släktingar är vi, min bror och jag, alla andra släktingar är döda. Jag och min bror har i vår tur en avliden syster, vars tre barn hade arvsrätt då deras mormor (alltså vår mamma) dog eftersom arvet "studsade" vidare på dem som är bröstarvingar. Nu undrar jag om samma sak händer om min farbror dör, d v s säga att arvet efter honom också går vidare till min avlidna systers barn om det inte finns ett testamente? Eller är det bara jag och min bror som ärver vår farbror?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

I avsaknad av testamente när arvlåtaren saknar såväl bröstarvingar som föräldrar i livet är det arvlåtarens syskon som ärver, och i avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar, 2 kap. 2 § ärvdabalken. Avkomlingar omfattar såväl barn som barnbarn etcetera till det avlidna syskonet (er far). Er avlidne systers barn kommer således att ha arvsrätt även efter er farbror. Vardera gren tar lika lott, så är det enbart ni fem som ska dela på ett eventuellt arv kommer du och din bror få 1/3 vardera medan din systers barn kommer att få 1/9 vardera av kvarlåtenskapen.

Ärvdabalken hittar du här.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänligen

Ida WalhagenRådgivare