Arvsrätt för adoptivbarn och testamente efter makes död

Hej, jag undrar, om min man vill adoptera min son som är 24 år, kommer han isf att förlora arvsrätten efter mig eller måste jag oxå "adoptera" honom? Vi har skrivit testamente, där jag ärver min man fullt ut och i andra hand min yngste son. Om jag skulle dö innan min man, kan han ändra på testamentet då? Min sons biologiska pappa är död sen 13 år tillbaka och min nuvarande man har inga biologiska barn. Jag har ytterligare en äldre son, som inte har bott med oss och inte ser min man som sin pappa. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om en make adopterar den andra makens barn, blir barnet till deras gemensamma. Att din man ansöker om adoption innebär alltså inte att din son slutar vara din juridiska son, utan snarare att han blir till ert gemensamma barn. Bland annat innebär detta naturligtvis att han fortfarande, som din bröstarvinge, har arvsrätt efter dig.

När det gäller testamentet, skulle din man efter din död självklart kunna skriva ett nytt testamente. Dock innebär detta inte att han skulle kunna se till att dina barn inte fick ut något av arvet. Den äldre son som inte kommer att adopteras skulle exempelvis ha rätt att redan vid din död kräva ut sin laglott (hälften av vad han skulle ha haft rätt till om arvet skiftades enligt Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637; se i detta fall främst 7 kap). Om han inte gjorde detta, skulle han istället ha rätt till en kvotdel av din makes egendom då han senare avled. Den son som adopteras kommer att vara både din och makens bröstarvinge. Man kan inte testamentera på så sätt att bröstarvingar förlorar sin laglott, så din yngre son skulle i vilket fall som helst få ut en del av din makes egendom (hälften, om maken inte har några övriga barn).

Kort sagt förlorar din son inte sin arvsrätt eller något annat efter dig. Vidare skulle din man kunna ändra testamentet om du avled först, men han skulle inte helt kunna göra adoptivsonen arvslös. Även den äldre sonen skulle kunna kräva ut en andel, om han inte valde att göra det redan då du avled.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om du undrar något mer är det förstås bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare