Arvsrätt efter mor- och farföräldrar i avliden förälders ställe

Hej

Har en fråga angående en arvsrätt.min mamma dog när jag var 15 år och för ca 6 år sen dog min morfar. Vi fick då ca 30.000 kr var jag och min bror. Nu har även min mormor gått bort och hur blir det då med arvet. Mormor hade 3 barn..min mamma en moster och en morbror.

Har jag och min bror rätt till min mammas del av arvet då eller?

Förstår inte riktigt hur det räknas..

Tacksam för svar

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att du och din bror har rätt till din mammas del av arvet, ni delar lika på din hennes del. Det följer av ärvdabalken 2 kap 1§ stycke 1 https://lagen.nu/1958:637#K2.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare