Arvsrätt efter farmor och särkullbarns rätt till arv

Hej, Min far är gift med en kvinna som inte är min mor. Dom har ett gemensamt barn. Min far har två barn (inkl mig) tillsammans med min mor. Min fars fru har en dotter från ett tidigare äktenskap. Dom har nu upprättat ett testamente där det står att deras vilja är att den som först avlider ärver allt efter den andre. När båda gått bort ärver vi fyra barn. Min farmor är väldigt gammal och har förmodligen inte långt kvar. Hon har en lägenhet som är värd några miljoner. Hon har två barn (inkl min far) och sex barnbarn. Hur ser det ut den dagen hon går bort? Vad har vi barnbarn för "rätt"? I min värld känns det lite konstigt om min far ärver större delen av detta för det innebär ju sedan att det "går vidare" till min fars fru. Och den dagen hon går bort kommer min fars frus dotter ärva en större del av detta än vad jag gör..

Hur ser det ut, vad har jag för rättigheter egentligen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 2 kap 1 § ÄB ärver den avlidnes bröstarvingar i första hand. Detta innebär att det är din far och hans syskon som ärver all kvarlåtenskap efter din farmor då hon går bort. Ifall någon av din far eller hans syskon skulle ha gått bort vid denna tidpunkt är det deras barn, barnbarnen, som träder in i dennes ställe enligt den så kallade istadarätten. Lever de däremot båda två har ni barnbarn inte rätt att få ta del av arvet, om inte er farmor testamenterat något till er. Eftersom din farmor har två barn kommer dessa att dela på hela hennes kvarlåtenskap och få 50 % var (om det nu inte finns något testamente som säger något annat).

Möjligheterna att ta del av din farmors arv ser alltså ganska små ut, såvida inte testamente finns. Däremot har du alltid rätt att ärva din far. Trots att han och hans fru har upprättat ett testamente där det står att de ska ärva allt av varandra har du rätt till din laglott enligt 7 kap 1 § ÄB. Laglotten är hälften av arvslotten, alltså hälften av vad du skulle fått enligt den legala arvsordningen. Enligt den legala arvsordningen, 2 kap 1 § ÄB, skulle du, ditt helsyskon och ditt halvsyskon ha ärvt allt efter din far och delat på detta (ca 33 % var). Din laglott blir då hälften av detta, det vill säga 16,5 %. Oavsett vad din far har testamenterat kommer du alltid ha rätt till minst 16,5 % av hans kvarlåtenskap då han går bort. Din fars egendom kommer antagligen att öka om han ärver din farmor och du kommer således även att ärva mer efter din far den dag han går bort. För att du och ditt syskon ska få ut er laglott då din far går bort bör ni påkalla jämkning i testamentet enligt 7 kap 3 § ÄB inom 6 månader från att ni delgivits om testamentet.

Det som blir över då du och ditt helsyskon begärt ut er laglott går till den efterlevande makan. När hon i sin tur går bort kommer ni att ha rätt till efterarv efter din far enligt testamentet, även om er andel kommer att minska lite då ni redan fått ut en del av arvet genom att påkalla jämkning.

Sammanfattningsvis har du bara rätt att ärva efter din farmor om hon testamenterar något till dig eller din far inte längre skulle finnas i livet. Du har däremot rätt att få ut din laglott, 16,5 % av kvarlåtenskapen, då din far går bort. Detta gäller alltså oavsett om din far och hans fru skrivit något annat i deras testamente. Om din fars egendom har ökat i värde genom arvet efter din farmor kommer du att få ut mer i arv och på så sätt indirekt ärva henne.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare