Arvsrätt efter far då det finns särkullbarn till mor och hon äger en stuga

Hejsan!

Min far har precis gått bort som jag är ensambarn till. Jag har 2 halvsyskon så vi har samma mor. Dom har varit gifta i 45 år.

Min mor o far har en stuga som dom köpte för 30 årsedan. Dom har valt att skriva den på min mor. Hur blir arvslotten?Delas den lika på oss 3 systrar när mor dör eftersom den står skriven på henne. Eller har jag något arvslott på den nu när far har gått bort.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din mor och far var gifta då din far gick bort. Din mor har förutom dig även två särkullbarn, din far hade inga ytterligare barn.Din mor äger den stuga som de införskaffade för 30 år sen.

Då din far gått bort kommer din mor att ärva allt efter honom (3 kap 1 § ÄB). Detta beror på att du, som egentligen ska ärva honom, är ett gemensamt barn till dem och att man i dessa fall bestämt att makan ska få ärva först. Du har dock fortfarande rätt till ett så kallat efterarv efter honom (3 kap 2 § ÄB). Detta innebär att du kommer ärva efter honom den dag då din mor går bort. Man räknar då ut hur stor andel av din mors kvarlåtenskap som utgör arvet efter din far och ger denna andel till dig (du får HELA andelen eftersom du är ensambarn till honom). Efter detta kan man fördela den kvarlåtenskap som finns kvar, det vill säga arvet efter din mor. Efter henne kommer du också att ärva, dock bara en tredjedel (då hon hade tre barn).

Nu till det mer krångliga, hur man vet vad och hur mycket som ska gå till vem (och då framför allt stugan som du nämner). Då din far gått bort ska det göras en bodelning mellan din mor och far (9 kap 1 § ÄktB). I denna bodelning ska de dela lika på allt giftorättsgods (10 kap 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte har gjorts till enskild egendom, egendom kan göras enskild genom exempelvis äktenskapsförord (7 kap 1 och 2 §§ ÄktB).

Om stugan ska tas upp i bodelningen eller inte beror alltså på om den har gjorts till enskild egendom eller inte. Det spelar ingen roll vem som äger stugan eller vem som står på lagfarten, det enda som har betydelse är om det har gjorts till just enskild eller inte. Detta framgår inte av frågan. Om den har gjorts till enskild egendom ska den INTE ingå i bodelningen, den går då "direkt" till din mamma och hon fortsätter äga den som sin egen. Om den INTE har gjorts till enskild egendom är den giftorättsgods och ska delas lika mellan dem, oavsett vem som ägde den före dödsfallet. Hälften av värdet går då till din far och den andra hälften till din mor.

När man har fördelat all egendom mellan din mor och far är alltså bodelningen klar. Din fars andel kommer att vara olika stor beroende på om stugan var enskild egendom eller inte.

Vi tar som exempel att din fars andel uppgår till 100 000 kr (stugan var enskild egendom och gick direkt till din mor). Din mors andel uppgår till 200 000 kr. Eftersom det är din mor som ska ärva efter din far så får hon totalt en egendom på 300 000 kr (100 000 + 200 000 kr). Din fars andel utgör då en tredjedel av hennes totala egendom (100 000 / 300 000 kr). När din mor senare går bort har ju du som sagt rätt att få ut ditt efterarv efter din far. Du ska då få en tredjedel av din mors totala kvarlåtenskap. Om hon har 600 000 kr när hon går bort ska du få 200 000 kr, om hon istället skulle ha 150 000 kr kvar så får du 50 000 kr. Du har alltså inte rätt till en bestämd summa, men rätt till en viss andel av hennes egendom. När detta efterarv har fördelats så kan arvet efter din mor fördelas och ni tre barn ärver då det som finns kvar, en tredjedel var.

Om vi istället låtsas att stugan INTE var enskild egendom utan istället giftorättsgods så kanske din mor och din far får ut 150 000 kr var ur bodelningen. I detta fall ärver ju din mor fortfarande efter din far och har totalt 300 000 kr. Din fars andel är då hälften av detta. När din mor går bort har du rätt till hälften av hennes kvarlåtenskap, som ett efterarv. Efter detta fördelas den andra halvan mellan din mors arvingar, det vill säga er tre barn.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att du inte har någon rätt till arv nu direkt ifall dina föräldrar var gifta, du har däremot rätt till efterarv då din mor senare går bort. Du ärver då först efter din far och sen efter din mor. Hur mycket du får i efterarv beror på hur mycket som gick till din mors sida och hur mycket som gick till din fars sida i bodelningen då han gick bort. Det beror även på hur mycket din mor äger då hon går bort.

Stugan ska delas lika mellan dem i en bodelning om den är giftorättsgods, det vill säga INTE har gjorts till enskild egendom. Om den är enskild egendom ska den gå direkt till din mor. Bara för att din mor äger stugan betyder inte det att den är enskild egendom utan det måste alltid göras genom ett äktenskapsförord eller liknande.

Om din mor och far har delat lika på stugan i bodelningen kommer du först att få ena halvan (då du ärver efter din far), och sen en tredjedel av den andra halvan (då du ärver efter din mor, hennes halva delas ju lika på er tre barn). Om stugan gått direkt till din mor kommer du att ärva en tredjedel av den när arvet efter henne fördelas.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare