Arvsrätt efter den först avlidne maken

Vi är tre syskon vars gifta barnlösa farbror avled för tre veckor sedan.

Nu har hans änka avlidit plötsligt.

Vår pappa är avliden sedan många år.

Vår farbrors änka som nu avlidit har många syskon.

Vad vi idag vet finns inget testamente.

( bouppteckning är ej gjord ännu)

Har vi syskon någon arvsrätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår från att inga betydande värdeökningar eller värdesänkningar skett av egendomen mellan de båda dödsfallen. Jag utgår därutöver från att era farföräldrar avlidit. Enligt ÄB (Ärvdabalk) 3 kap. 2 § har er syskonskara rätt till hälften av den senast avlidne makens kvarlåtenskap. Detta gäller så länge inget av undantagen enligt paragrafen är tillämpliga, vilket ingenting i frågan indikerar på att de är. Därmed har ni rätt till hälften av arvslotten från den senast avlidne maken.

Viktor WihlstrandRådgivare