Arvsrätt efter dansk medborgare bosatt i Sverige

Min bror døde 27.2.14. Han har arbejdet og boet i Sverige i over 40 år, men er dansk statsborger. Jeg er hans eneste søster. Han har ingen børn eller samboende- Arver jeg min bror?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt lag om dödsbo efter dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare, som hade hemvist här i riket, m.m. 1 § ska svensk lag tillämpas på arvskiftet efter din bror eftersom han verkar ha haft "hemvist" här. Den svenska ärvdabalken blir därmed tillämplig. Enligt ärvdabalken 2 kap. 2 § ärver du din bror, under förutsättning att inte någon av era föräldrar lever samt att det inte finns något testamente.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare