Arvsrätt då testamentstagaren är avliden

Bouppteckning

Har syskonbarns barn rätt att ärva när testament är skrivet enbart till syskonbarn?.

Vad händer i de fall då syskonbarn är döda skall deras barn ärva eller skall det delas mellan återstående syskonbarn.

Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hejsan!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du ifall syskonbarns barn har rätt att ärva om syskonbarnet i fråga avlidit innan arvsrätten inträtt.

Arvsrätt då testamentstagaren är avliden

Enligt 2 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken gäller följande:
Är syskonbarnet dött, ska dess avkomlingar, det vill säga syskonbarnbarnet träda i dess ställe, och vara med och dela på det arv som det avlidne syskonbarnet hade arvsrätt till. Alltså, om syskonbarnet inte längre är i livet ärver istället dess avkomlingar i sin avlidna förälders ställe, enligt så kallad istadarätt. Istadarätten är obegränsad och gäller därför även barnbarns barn och så vidare.

Testamentstolkning

Vidare enligt 11 kap. 6 § ÄB gäller följande: om testamentstagare dör innan hens arvsrätt inträtt och testamentet därför inte kan verkställas i dennes namn, ska istället avkomlingarna träda i dennes ställe, så länge de i fråga om arv efter testator är berättigade till det.

Alltså, eftersom att syskonbarnet som var arvsberättigat avlidit har dennes barn i sin tur rätt att träda in i förälders ställe och ta del av arvet tillsammans med de andra syskonbarnen till den avlidne.

Hoppas att svaret var till din hjälp!
Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare