Arvsrätt - avsägande av faderskap

Hej, undrar om jag har arvsrätt, om min biologiska far, har avsagt sig faderska? Mvh Tomas B..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser kring arvsrätt finns i ärvdabalken.

En biologisk far kan inte avsäga sig sitt faderskap. Ett barn förlorar endast sin arvsrätt till sina biologiska föräldrar vid adoption. Du har därmed som bröstarvinge rätt till arv, där du alltid har rätt till laglott, 7:1 ÄB.

Återkom gärna om du vill tillägga något i din fråga.

Vänligen,

Robert GreenRådgivare