Arvsrätt adoptivbarnets barn

Hej

Min pappa blev bortadopterad när han va 18 år. Hans foster familj gick bort sen ett tag tillbaka. Min pappa avled 1987. Min biologiska farmor lever än idag. Hon har verken fler barn eller familj kvar. Utan jag e den enda som finns kvar. Hon e skild och vem kommer och bli den avtagande från henne? Har jag några rätt till hennes tillgångar tross att min pappa blev bort adopterad? Hon vet att jag finns sen dag ett jag föddes.

Är tacksam för allt svar och råd jag kan få.

Mvh

Carina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genom en adoption blir adoptivbarnet juridiskt sett adoptantens barn och är därmed inte längre barn till den biologiska föräldern. Detta innebär att alla rättsliga band mellan barnet och den biologiske föräldern klipps av, inklusive rätt att ärva den biologiske föräldern, detta framgår av 4 kap. 8 § 1 st. Föräldrabalken. Eftersom alla rättsliga band mellan din far och dennes biologiska mor(din farmor)klippts, har kedjan mellan dig och din biologiska farmor också klippts och den personen du får arvsrätt efter är istället dina styvföräldrar(de som adopterat din far). Om det inte finns några legala arvingar kvar och din biologiska farmor inte heller skrivit ett testamente går arvet till den allmänna arvsfonden, 5 kap. 1 § Ärvdabalken.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare