Arvsordning vid särkullbarn

Hej! Ärver min halvfarbror bara en fjärdedel av sin mammas arv? Hans mamma( min farmor) avled i maj förra året. Min halvfarbror ärver väl inte min pappas pappa? Det är bråk om detta arv efter min farmor, min halvfarbrors mamma mellan pappa och min havfarbror. Det är inte mycket pengar som det är kvar nu av hennes arv eftersom det går till en advokat som ska utreda detta nu och min halvfarbror kommer med massa anklagelser både mot min far, min mor och mot mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

För att kunna besvara din fråga specifikt hade behövts ytterligare uppgifter om ert familjeförhållande, så som totalt antal arvsberättigade samt om din farfar är i livet etcetera. Därför kommer detta svar att vara generellt utifrån den fråga du har ställt. Du är välkommen att ställa ytterligare frågor om något är fortsatt oklart.

När någon avlider gäller reglerna i ärvdabalken angående vilka som är arvsberättigade och fördelning av arv. I den första arvsklassen återfinns bröstarvingar, det vill säga den avlidnes barn. Dessa ärver i första hand enligt 2 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken. Är det så i ert fall att din farmor enbart har två barn, det vill säga din pappa och din halvfarbror som är omnämnd i frågan, ska hennes kvarlåtenskap fördelas lika dem emellan, se 2 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken om att arvlåtarens barn ”taga lika lott”. Finns flera syskon ska arvet fördelas lika mellan samtliga hel- och halvsyskon. Jag utgår i detta fall ifrån att de enbart är två syskon. I sådant fall har din halvfarbror rätt till halva kvarlåtenskapen från sin mor. Den del som tillfaller din pappa kommer behandlas olika beroende av om din farfar är i livet eller ej.

Enligt 3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken gäller att om arvlåtaren var gift när han eller hon avled ska arvet tillfalla den efterlevande maken i sin helhet. Detta gäller dock inte om arvlåtaren har bröstarvinge som inte var makarnas gemensamma barn, det vill säga i detta fall din halvfarbror. I sådan situation har arvlåtarens enskilda barn rätt att få ut sin del direkt om han eller hon inte gör ett avstående till förmån för den efterlevande maken, se 3 kap. 9 § ärvdabalken.

Gällande arvsrätten ska här också tilläggas att din halvfarbror ej kommer att ärva din farfar, detta eftersom han inte är bröstarvinge enligt 2 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken. Dock skulle tillgångar kunna erhållas genom testamente där din farfar testamenterat egendom till din halvfarbror. Vidare är förhållandet sådant att din halvfarbror kan komma att ”ärva” din farfar om följande scenario föreligger: Din farmor har avlidit först, vid hennes bortgång avstod din halvfarbror sin del av arvet till förmån för din efterlevande farfar enligt regeln i 3 kap. 9 § och 3 kap. 1 § ärvdabalken. När din farfar sedan avlider så medför det enligt 3 kap. 2 § ärvdabalken att hälften av hans kvarlåtenskap ska tillfalla din halvfarbror (eller annan arvinge som träder i hans ställe). På så sätt får din halvfarbror del av sin mors arv genom din farfar. Utöver dessa regler finns även ett antal jämkningsregler om värdet på tillgångarna har stigit eller sjunkit samt om avyttring har skett av tillgångar. Det är som sagt ur din fråga svårt att utläsa om sådant förhållande har förelegat eller föreligger men det är en möjlig situation som kan uppstå där din halvfarbror kan komma att ta del av din farfars kvarlåtenskap.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare