Arvsordning om två makar båda avlider

Jag är gift och har en del tillgångar ( fonder och pengar) som jag ärvt efter min mor. det finns testamente från mamma där det står att det jag ärver ska vara enskild egendom, men pengarna sitter då i fonder och på konto som jag strax ska investera i fonder. Nu undrar jag vad som händerom det värsta skulle hända; att jag, min man, våra två barn, min pappa avlider på en kommande gemensam resa. Ärver min enda syster mina tillgångar och min mans syskon hans tillgångar eller blir det så att hans syskon även ärver mig eftersom vi är gifta? Dvs behöver jag upprätta ett testamente för att min syster ska ärva alla mina tillgångar?

Mvh Johanna Mähler

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Om både du och din man, samt dina barn och din pappa avlider så kommer för det första en bodelning att göras eftersom du och din man är gifta. Vid bodelningen läggs allt ert giftorättsgods ihop efter avtag av eventuella skulder och sedan läggs halva värdet av detta "på varsin sida". Eftersom det du ärvt av din mamma är villkorat som enskild egendom i hennes testamente, kommer denna egendom inte att ingå i bodelningen som görs av din och din mans kvarlåtenskap. Tex. om ert giftorättsgods är värt 100 efter skuldavräkning från bådas sida och efter att det lagts ihop, delas detta så att det är 50 kvar på din sida och 50 på din mans sida av detta giftorättsgods, vilket är relevant när det sedan är dags för att fördela arvet.

Om din enda levande släkting i en sådan här situation är din syster och din mans enda levande släktingar också är hans syskon, så kommer din syster ärva din kvarlåtenskap och din mans syskon hans kvarlåtenskap om inte någon av föräldrarna lever, se ärvdabalken (1958:637) 2 kap. 2 §, här. I din kvarlåtenskap ingår det som blev fördelat av giftorättsgodset på "din sida" samt eventuell enskild egendom, alltså det du ärvt av din mamma. Din mans syskon har aldrig arvsrätt efter dig. De kommer att ärva det som blev kvar på din mans sida efter bodelningen samt hans eventuella enskilda egendom. Eftersom giftorättsgodset delas kan det självklart bli så att du tex hade mer giftorättsgods än din man i boet, vilket innebär att det kommer att utgöra en del av din mans kvarlåtenskap som då ärvs av din mans syskon.

Det är mycket regler kring detta, och det kan bli komplicerat, men jag hoppas att detta gav svar på din fråga. Om du fortsatt känner dig osäker, råder jag dig att ta kontakt med en jurist som har erfarenhet av familjerätt för att diskutera detta vidare.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare