Arvsordning i andra arvsklassen

Jag har en moster som är barnlös, hon har totalt 1 syster i livet (min mor) och fem syskonbarn, jag vet att hon har ett testamente skrivet. Hon bor i en bostadsrätt som jag inte tror finns med i testamentet. Hur blir fördelningen om hon går bort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Regler om arv finns i ärvdabalken (1958:637) (ÄB), se här. I ÄB 2 kap. 2 § finns regler om den så kallade andra arvsklassen, och det är de personer som ärver en avliden persons kvarlåtenskap om den som avlidit inte har några barn, se här. I ditt fall verkar inte din mosters föräldrar vara i livet och då är det din mosters syskon som kommer ärva kvarlåtenskapen som delas lika mellan dessa syskon. I ditt fall har din moster en syster som lever, vilket innebär att det blir denna syster som kommer att ärva din mosters kvarlåtenskap när hon avlider. Om det är så att din moster hade fler syskon men att dessa inte längre lever, så är det dessa syskons barn som i sin tur har rätt till den del av kvarlåtenskapen som det avlidna syskonet skulle ha ärvt.

Ett exempel: A avlider och kvarlåtenskapen uppgår till 100 000 kr. A hade inga barn och A:s föräldrar lever inte längre. A hade däremot två syskon, B och C och det blir då dessa som ska dela på arvet efter A, dvs de ska ha 50 000 kr var. B är dock avliden men har i sin tur två barn som lever. Då kommer dessa att dela på de 50 000 kr som B skulle ha ärvt, dvs 25 000 kr var. C kommer alltså att ärva 50 000 medan B:s två barn får 25 000 kr var.

Arvet efter din faster kommer alltså att fördelas på ett visst sätt mellan systern och syskonbarnen beroende på om det funnits fler syskon som är avlidna, vars barn då träder i stället och får det avlidnas syskons del av arvet. Detta gäller om inget annat finns föreskrivet i ett testamente.

I ditt fall finns det dock ett testamente och då ska din fasters kvarlåtenskap fördelas i enlighet med vad som står i detta testamente, under förutsättning att testamentet upprättats i enlighet med lagens krav. Enligt ÄB 10:1 ska ett testamente upprättas skriftligen med två vittnen, se här. Om någon av testamentstagarna har avlidit innan arvet enligt testamentet ska utgå, så kommer dennes barn att träda i stället för denne om dessa barn hade varit berättigade till arv efter den avlidne personen som skrivit testamentet, se ÄB 11:6 här.

Sammanfattningsvis så beror fördelningen av arvet efter din moster när hon avlider helt på vad som står i testamentet, om detta är giltigt. Det som inte finns med i testamentet ska fördelas enligt de regler om arv som finns i ÄB som jag nämnt här ovan.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare