Arvsordning i äktenskap med särkullbarn

Hej! Jag äger en fastighet sen 1970 talet och har en dotter i ett tidigare äktenskap. Bor samman och gifter mig med ny man och vi bor i min fastighet och har 2 barn tillsammans. Vi är fortfarande gifta med varann. Vi har gjort en del renoveringar och med det ökad bekvämlighet /ev värdeökning och då med nya ganska stora lån på den fastighet jag äger. Min man står för en del av de lånen. Han har nu fått ett arv efter sin far, 700 000kr. Vi har gemensamt köpt en ett fritidshus med tillhörande ytterligare lån.

Vi har inget äktenskapsförord.

Hur blir det om:

1. Jag avlider. Jag har alltså ett barn utanför vårt äktenskap.

2. Vid en skilsmässa

Bör vi upprätta äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

1. Om du avlider får din dotter från det tidigare äktenskapet (särkullbarn) ta del av sin arvslott ur din kvarlåtenskap(ärvdabalken 3 kap. 1 §). Kvarlåtenskapen utgörs av dina tillgångar med avdrag för skulder. Därefter tillfaller kvarlåtenskapen din nuvarande make, och era gemensamma barn får sin del av arvet först när din nuvarande make avlider, så kallat efterarv. Om du vill att fördelningen ska ske på annat sätt kan du skriva ett testamente, men din make har alltid rätt till ett värde av fyra prisbasbelopp (ca 179 000 kr år 2017) och dina barn har rätt till laglotten, vilken är halva arvslotten (ärvdabalken 7 kap. 1 §). Dina barn ärver lika stora delar (ärvdabalken 2 kap. 1 §), så om du har tre barn blir laglotten en sjättedel av kvarlåtenskapen.

2. Huruvida ni bör upprätta ett äktenskapsförord beror på hur ni vill att er egendom ska fördelas vid en eventuell skilsmässa. Huvudregeln gällande egendom i ett äktenskap är att allt är giftorättsgods (äktenskapsbalken 7 kap. 1 §), vilket innebär att värdet på egendomen delas jämnt mellan makarna vid en skilsmässa. Om någon av er vill skydda viss egendom från att ingå i en bodelning kan ni genom äktenskapsförord göra egendomen enskild. För det krävs ett skriftligt avtal som registreras hos Skatteverket (äktenskapsbalken 7 kap. 3 §).

Jag hoppas att svaret är till hjälp.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare