Arvsordning för hel- och halvsyskon

Hej. Min pappa har två barn dvs mig och min syster med min mamma som sedan skilt sig. Han har också efter det fått två barn med en annan kvinna, de är gifta. Om mina föräldrar dör och jag sen skulle dö utan att ha barn och är ogift. Kommer bara min syster ärva mig då eller kommer min pappas andra två barn också ärva mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett arv ska fördelas efter en bortgången person så finns det vissa ”turordningsregler” som man ska följa. Dessa regler kallas för arvsordningen och finns beskrivna i de första kapitlen i Ärvdabalken. Den som har gått bort kallas för arvlåtare. Man har delat in arvlåtarens släktingar i olika arvsklasser, där varje arvsklass måste vara helt tom på släktingar innan arvet går vidare till nästa arvsklass. I den första arvsklassen ingår arvlåtarens bröstarvingar, det vill säga dennes barn. De har rätt att ärva i första hand, vilket framgår av 2:1 ÄB (se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1). Till den första arvsklassen räknas även barnbarn i det fall att barnet själv är avlidet.

Först när man konstaterat att det inte finns någon i den första arvsklassen som kan ärva går man vidare till nästa arvsklass, den andra arvsklassen. Till denna hör arvlåtarens föräldrar och föräldrarnas avkomlingar – alltså arvlåtarens syskon, vare sig de är helsyskon eller halvsyskon. Om arvlåtaren inte har några barn eller barnbarn så tillfaller arvet istället dennes föräldrar med hälften var enligt 2:2 ÄB. Din fråga rör dock vad som händer om båda föräldrarna är bortgångna. I en sådan situation så gäller paragrafens tredje stycke, nämligen att både arvlåtarens hel- och halvsyskon delar på det arv som skulle ha tillfallit deras förälder.

För att så besvara din fråga, så skulle arvet fördelas enligt följande om du avled utan att ha barn, fru eller dina föräldrar kvar i livet: Enligt reglerna ovan så skulle arvet efter dig tillfalla dina föräldrar med hälften vardera. Då de inte heller är i livet, så kommer deras respektive halva istället tillfalla deras barn. Det innebär att den halva av arvet som skulle ha tillhört din mamma om hon levde då tillfaller ditt helsyskon, alltså din syster. Din pappa har dock förutom din syster även särkullbarn från ett senare äktenskap som är hans bröstarvingar. Den andra halvan av arvet, alltså den del som skulle ha tillfallit din pappa om han var i livet, delas därför upp på två, där den ena halvan tilldelas din syster och den andra halvan delas mellan din pappas två särkullbarn. Matematiskt räknat så innebär det därmed att ditt helsyskon och tillika syster får 3/4 av arvet (hälften från mammas sida och halva hälften från pappas sida) medan dina halvsyskon – pappans särkullbarn – tilldelas 1/4 att dela på (halva hälften från pappas sida).

Det direkta svaret på din fråga är således nej, det är inte endast din syster som skulle ärva dig enligt det beskrivna scenariot, utan även dina halvsyskon till en mindre del. Om du önskar så har du möjlighet att förhindra att det sker genom att upprätta ett testamente.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare