Arvsordning

Min mamma fick en son på 50-talet med en man som sedan försvann ur bilden. Sonen dog 2002 och då ärvde både min mamma och sonens biologiska pappa honom. Nu har vi precis fått höra av min mammas banktjänsteman att om min mamma går bort, kommer den biologiska pappan ha rätt att ärva henne. Stämmer det verkligen? Min mamma är gift sedan 50 år med min pappa och de har två gemensamma barn tillsammans. Den biologiska pappan har aldrig bidragit med någonting, varken finansiellt eller emotionellt. Detta kan väl inte stämma? De var aldrig gifta eller sambos.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga jag ska försöka besvara den så gott jag kan!

Huvudregeln när det kommer till arv är att bröstarvingarna ärver, detta stadgas i 1:2 Ärvdabalken (ÄB) som du hittar här. När er halvbror dog antar jag att den inte hade några bröstarvingar därför ärvde er mamma halva hans kvarlåtenskap, detta i överensstämmelse med 2:2 ÄB. Om inte er mamma hade varit i livet när er halvbror dog hade ni ärvt den delen av kvarlåtenskapen som nu tillföll er mamma, 2:2 2 st ÄB. Redan då skulle alltså ni ha ärvt halva kvarlåtenskapen (som tillföll er mamma) och er halvbrors pappa skulle ärvt den andra halvan, han skulle därefter ha varit helt borta ur bilden. Nu har er mamma ärvt den delen istället eftersom hon var i livet. När er mamma dör är ni hennes bröstarvingar och ärver hela kvarlåtenskapen från henne (om inget testamente eller andra särkullbarn finns) detta stadgas i 1:2 ÄB.

Din bankman har alltså helt fel när han säger så, er halvbrors pappa är helt ute ur bilden och ni kommer ärva allt, inklusive den delen från er halvbror när er mamma dör.

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare