Arvsordning

Hej

Min mamma har varit omgif sedan länge och vi har haft hennes man som en mycket bra pappa men inte vår biologiska. Han gick bort för några år sedan och mamma är gammal och vill skänka sin lägenhet till oss tre barn nu. Hennes make har inga egna barn men det finns syskonbarn. Har vår mamma rätt att skänka bort sin lägenhet till oss hur som helst?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag förstår din fråga så vill du att styvfaderns syskonbarn, som utgör andra arvsklassen enligt 2:2 ÄB https://lagen.nu/1958:637, ej ska kunna göra anspråk på er mammas lägenhet som hon vill skänka till er. Det framgår inte av din fråga om er mor har full äganderätt över lägenheten. Har hon full äganderätt över lägenheten förfogar hon över lägenheten som hon vill.

Ingick lägenheten i bodelningen så har er mor ärvt den efterlevande maken, 3:1 ÄB. Det er mor har ärvt i det skedet har hon fri förfoganderätt över och inte full äganderätt. Fri förfoganderätt innebär att er mor kan göra vad hon vill med arvet under sin livstid men hon kan inte testamentera bort egendomen eller skänka bort egendomen. Hon kan däremot sälja egendomen.

Ellinor SvenssonRådgivare