Arvsklasser och istadarätten

jag är ensamt barn efter min mamma som dog nyligen. Min pappa är död sedan länge.

Jag har haft en syster som dog för 6 år sedan.

Är det bara jag som ärver henne eller går någon del till min avlidna systers enda barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen ärvdabalken (ÄB).

För att bestämma vilka som ska ärva i vilken ordning när inget testamente finns används så kallade arvsklasser. Den första arvsklassen, som alltså ärver i första hand, är barn till den avlidne (bröstarvingar) enligt 2 kap. 1 § ÄB. I andra stycket av samma bestämmelse fastställs den så kallade istadarätten, som innebär att ett den avlidnes barnbarn ärver i sina föräldrars ställe med samma rätt om föräldrarna dött innan den avlidne.

I ditt fall innebär detta att du och din systers barn kommer ärva hälften var efter din mor.

Om din mor och far var gifta när din far gick bort kommer du dock få dra av din efterarvsrätt efter honom först; den utgörs av en viss procentandel av din mors kvarlåtenskap som är tänkt att motsvara det din mor ärvde av din far. På så vis kommer du i sådana fall ärva mer än din systers barn.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare