FrågaSKATTERÄTTArvsskatt30/11/2017

Arvskatt Nederländerna

Hei, jeg er Norsk statsborger. Eier et huis i Sverige. Jeg har planer til å testamentere huset til min niese, (datter til min søster). Hun er Nederlandsk statsborger, og bør i Nederland. Hvordan skal hun beskattes? Til Sverige? Til Nederland? Hun skal iķke selge huset. Takk for svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Varken Sverige eller Norge (fr.o.m. 2005 resp. 2014) har längre någon gåvoskatt eller arvskatt, vilket för Sveriges del stadgas i inkomstskattelag 8 kap 2 §. Detta gäller för gåvor utan någon typ av motprestation.

Tyvärr har jag ingen insikt i nederländsk skattelagstiftning, men det verkar som att de har någon typ av arvskatt. Exakt hur den nederländska lagstiftningen ser ut kan kan tyvärr inte svara på. I Sverige är man som huvudregel skyldig att skatta på all typ av inkomst från hela världen, om annat inte är stadgat i lag eller skatteavtal. Ifall Nederländerna tillämpar en liknande skattelagstiftning, och har skatt på arv, är din niese således skyldig att skatta i Nederländerna.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare