Arvsfördelning mellan bröstarvingar

Hej min fafar har gått bort han var gift men inte med min fars mor.Min farfar och hans fru har ett gemensamt barn så då blir min pappa ett särkullbarn min pappa har tagit ut sin laglott men det är skrivit ett testamente där det står att när båda är borta så ska arvet fördelas mellan bröstarvingarna .Då är ju änkans son bröstarvinge men hur räknas min pappa in i detta för det är inte hans mor.Och om min pappa skulle ärva hur fördelas det mellan dem då tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Testamentstolkningar kan vara riktigt kluriga ibland. Utan att ha läst testamentet är det svårt att säga vad som menats. Kan det ha handlat om en önskan att bröstarvingarna skulle avstå arv tills dess att både farfar och hans fru gått bort? Eller har man menat att när var och en dör ska dennes bröstarvingar/bröstarvinge ärva? Det kan även vara så att man menat att efter laglotterna utdelats ska arvets fördelas mellan bröstarvingarna.

Om vi följer den allmänna arvsordningen så har nu din farfars arv delats mellan hans bröstarvingar där det gemensamma barnets del överlåtits till hans änka (barnets mor) med fri förfoganderätt, och din pappas laglott har getts ut. Kan det ha varit så att din pappa inte ville vänta på efterarv och begärde ut sin laglott genast?

Hur som helst har nu din pappa fått ut sin laglott och han har ingen arvsrätt efter farfars hustru. Det kan vara så att din farfar testamenterat sin arvslott till hustrun och det var därför din pappa endast fick ut sin laglott i arvskiftet. Det kan innebära, om denna del innehas av hustrun med fri förfoganderätt, att den skall återlämnas till farfars bröstarvingar när hon går bort. Det betyder då att din pappa och hans syskon har en kvarstående del av arvet efter sin pappa att dela på när hustrun gått bort. Har delen istället lämnats till hustrun med full äganderätt så är den hennes och endast det gemensamma barnet ärver den, sedan när även hon gått bort.

Din pappa har antagligen tagit del av testamentet vid arvskiftet. Se i testamentet om hustrun tilldelats kvarlåtenskapen efter farfar med fri förfoganderätt eller full äganderätt. Vid fri förfoganderätt kan man tänka att hustrun får låna mannens arv tills hon själv gått bort. Det är endast farfars del i kvarlåtenskapen som är aktuell för din pappa då han inte är arvsberättigad efter sin pappas hustru. OM hon inte testamenterat till din pappa.
Är ni osäkra gällande testamentstolkningen kan ni alltid kontakta en jurist som tittar på det.

Jag kan endast svara generellt vad som kan gälla vid testamentstolkning och ge dig en uppfattning om att det finns några OM för vad som kan komma att gälla.

Du är välkommen tillbaka med mer information och följdfrågor för tydligare svar.

Hoppas jag kunde bidra med någorlunda vägledning.

Jennie NilssonRådgivare