Arvsfördelning mellan barn

Hej! Min mor hade en son med en annan man innan hon gifte sig med min far och jag föddes. Hur mycket ärver min halvbror?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar förutsättningarna som så att din mor är din halvbrors biologiska mor.

Om inget testamente finns, ärver i första hand er mors nuvarande make all egendom. Ni barn har sedan bäst rätt att ärva det som finns kvar efter er mor, när hennes make har avlidit. Ni ska dela på allt som din mor lämnar efter sig, om inget testamente finns. Du får 50 procent och din halvbror får 50 procent.

Fördelningen hade inte gått till på samma sätt om din halvbror hade haft er far som gemensam förälder. Då hade du ärvt 100 procent av din mors kvarlåtenskap.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare