FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/09/2014

Arvsfördelning för enskild egendom

Ärver mina särkullbarn min enskilda egendom när jag dör? Jag har tre vuxna barn från ett tidigare äktenskap. Är gift med min nuvarande man och vi har ett gemensamt barn. Fastigheten vi bor på är min enskilda egendom. Vad händer med den när jag dör? Ärver alla mina fyra barn den eller tillfaller den min nuvarande make?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När den ena maken går bort upprättas en bodelning enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken, eftersom äktenskapet blir upplöst.

I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå, 10 kap. 1 ÄktB. Giftorättsgods utgörs av samtlig egendom som inte är enskild egendom. I ditt fall är fastigheten enskild och kommer därför inte delas mellan er makar. Fastigheten tillfaller m.a.o dina barn.

Dock bör påpekas att för att ekonomiskt skydda den efterlevande maken stadgas i 3 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken en skyddsregel som ger efterlevande make en ovillkorlig rätt att ur kvarlåtenskapen från den avlidne maken, så långt kvarlåtenskapen räcker, erhålla egendom till så stort värde att den tillsammans med den egendom som den efterlevande maken erhållit vid bodelningen samt dennes enskilda egendom motsvarar fyra gånger prisbasbeloppet som gäller för tiden för dödsfallet (2014: 177 600 kr). Denna rätt går alltså före särkullbarnens rätt till arv.

Hoppas att detta var till hjälp!

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare