Formkrav för arvsavstående

Hej! Jag har 2 barn. Mitt ena barn fick en lägenhet i utlandet då jag flyttade hit och nu vill jag att mitt andra barn skall få min nuvarande lägenhet när jag går bort.

Då jag gav bort min tidigare lägenhet för väldigt många år sedan dessutom när jag bodde i utlandet så tror jag det kan bli svårt att få ta del av papper på att min ena dotter fått denna lägenhet, men vi alla vet att hon fått den.

För att lösa detta har jag skrivit ett testamente där jag vill att min andra dotter skall få min nuvarande lägenhet, men för att vara helt säker vill jag även att skriva ett avtal där min första dotter avsäger sig arvsrätten från min nuvarande lägenhet.

Är det möjligt att göra ett sådant avtal? Hur skriver man ett sådant avtal? Och jag läste något om att det kan räcka att testamentet bekräftas av mina döttrar för att vara säker på att det sker?

Tack för er tid.

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Som huvudregel är gåvor till bröstarvingar att anse som förskott på arv enligt Ärvdabalken (ÄB) 6 kap. 1 §. Det innebär att det föräldrar ger sina barn under sin livstid räknas som förskott på arv om det inte tydligt framgår att givaren inte avser att det ska vara förskott på arv. När du avlidit ska din ena dotters förskott (lägenheten i utlandet) räknas av från hennes del av arvet. Du behöver alltså inte skriva något specifikt för att det ska ses som förskott på arv.

Reglerna om arvsavsägelse finns i ÄB 17 kap. 2§. Formkraven för en avsägelse är att arvingen (din dotter i ditt fall) är myndig och att avsägelsen görs skriftligt hos arvlåtaren (dvs dig i ditt fall) eller genom godkännande av testamente. Du kan alltså endera skriftligt avtala om arvsavsägelse, eller att dottern som ska avsäga sig arv godkänner ditt testamente. Observera att dottern inte kan avsäga sig laglotten med mindre än att hon fått vederlag för det eller någon av hennes bröstarvingar tar över hennes arvsrätt.

Behöver du hjälp med att upprätta t ex ett testamente kan du göra det skräddarsytt för dina behov och till fast pris här

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare