Arvsavstående till viss del

Hej! Jag har en fråga å min mans vägnar.

Hans far var gift med en ny maka. Nu har hans far gått bort. Fadern har tre barn från tidigare äktenskap och nya frun har två barn från tidigare äktenskap.

En boupptäckning/bodelning gjordes där de tre barnen till fadern valde att skjuta upp sitt arv från sin far tills dess nya makan gått bort. Där ingick bl a hus osv men inte lösöre i huset/garagen osv.

Nu ska hon två år senare sälja huset varför nu lösöre håller på att delas upp och rensas. Hur ska man tänka då? Att makan ska ha 50 % av lösöret och att de tre barnen till fadern ska dela på 50 %? Det bästa är ju att de kommer överens om hur det ska gå till så alla blir nöjda, men vad säger lagen?

Vidare antar jag att i och med att de tre barnen till fadern valde att skjuta upp arvet till senare inte får ngn del i det hus som nu säljes och att makan kan spendera den inkomsten fritt?

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du beskriver en situation där de tre barnen från faderns första äktenskap väljer att till viss del avstå från sitt arv till förmån för faderns efterlevande maka.

Enligt 3:1 ÄB https://lagen.nu/1958:637 och om arvlåtaren var gift, ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Efterlämnar arvlåtaren någon bröstarvinge som inte är den efterlevande makens bröstarvinge, gäller dock att makens rätt till kvarlåtenskapen omfattar en sådan arvinges arvslott endast om arvingen har avstått från sin rätt i enlighet med vad som anges i 3:9 ÄB.

Enligt 3:9 kan alltså ett särkullbarn välja att avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande makan. Om särkullbarnet väljer att göra detta ärver den efterlevande makan särkullbarnets arvslott med fri förfoganderätt. Det betyder att den efterlevande makan får förfoga över huset hur hon vill men med en begränsning att efterlevande make inte genom testamente får förordna över egendomen. Särkullbarnens arvsrätt förvandlas till en kvotdelsrätt i en framtida förmögenhetsmassa. Särkullbarnen blir efterarvinge och har rätt att vid den efterlevande makans död få en andel ur hennes kvarlåtenskap som motsvarar vad barnen avstod från vid först avlidna makens död.

När det gäller lösöret där särkullbarnen inte inte har avstått från sin rätt enligt 3:9 blir istället 3:1 ÄB tillämplig. Särkullbarnen har rätt att få ut sin arvslott direkt. Det finns dock en rätt för den efterlevande makan att, om möjligt, få ut ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp.

Ellinor SvenssonRådgivare